Kungligheter

 
Jag avbryter lite i semestersnacket för att berätta om den lite speciella gårdagen. Efter 9.30 hade jag hela dagen framför mig utan jobb (eftersom jag ska jobba i helgen) och hade sådan beslutsångest över vad jag skulle hitta på... Till slut blev det att åka tub in till Green Park och gå en kort bit igenom den soliga parken ner till Buckingham Palace. Vissa dagar, och när vädret är bra, går Changing of the Guard av stapeln vid 11.30, då vakterna helt enkelt byts ut. Jag var lite sen så hela torget utanför Buckingham var proppfullt men jag hittade ett hål bland alla människor. 
 
 
Orkestern travade in efter att ett gäng ryttare först kommit in för att hålla ordning på folkmassorna. Musikerna spelade den sorts musik man kan tänka sig av ett kungahus (pampig och storslagen) men när de stod inne på borggården hördes helt plötsligt tonerna från Star Wars! De har humor, dessa engelsmän. Älskar det!
 
När denna flagga vajar uppe på slottstaket är det ett tecken på att drottningen är hemma...
Det var en del pauser emellan orkestern, vakterna och ryttarna men så fort de syntes komma gåendes/ridandes runt hörnet kom alla kameror fram. Det såg väldigt komiskt ut när alla selfiepinnar började ploppa fram över huvudet på folk!
 
Precis innan de gamla vakterna begav sig iväg från vaktbytet och marscherade nerför The Mall, hittade Frida vägen fram till Buckingham. Vi hade kontakt under förmiddagen när det visade sig att även hon hade ledigt idag! Medan vi stod där och Changing of the Guards var över lade vi märkte till att det stod en massa beväpnade poliser vid porten närmast oss... "Är det något mer som ska hända?" tänkte vi. Till slut kom den här skaran fina (och förmodligen skottssäkra) bilar körandes...
 
 
... och där satt ju självaste Drottningen av England!! Innan resan till England skrev jag en bucketlist där en av punkterna var: "Se Drottningen". Det kommer ju inte hända, tänkte jag. Men ropa inte hej för tidigt, det hände faktiskt!! När Queen Elizabeth väl försvunnit in genom porten gick Frida och jag upp till Harrods och kollade runt innan vi åt lunch på Pret (billigt för så bra mat!) och satt mitt i storsstaden ett tag. Vädret var verkligen på topp så vi fortsatte att promenera till Picadilly och Leicester Square. Där köpte vi glass på Häägen-Dazs och beslutade oss sedan för at se på bio. Det blev Tomorrowland med George Clooney, den senaste Disneyfilmen! Den innehöll otroligt bra wake up-calls om hur vi behandlar vår jord och miljö, helt klart sevärd. 
 
Fina Frida! Lägg märke till hennes klänning som hon har gjort SJÄLV! Sydde ihop den på mindre än tre timmar! Så imponerad.
Glass från Häagen-Dazs är aldrig fel. Jag tog mangosorbét och Cookies&Cream (som alltid hamnar i kompotten på något sätt eftersom det är min favorit) med jordgubbar som topping. Mumma!
 
Efter den här dagen som såg så tom ut från början men som blev så fantastisk begav vi oss hemåt efter bion. Vi hade ingen aning om att den andre skulle vara ledig just idag vilket gjorde allt till en enda överraskning! Lägg till drottningen, glass, fint sommarväder och denna goa vän så har man en riktigt bra onsdag.

Kommentera här: