Kew Gardens

Med denna filuren spenderade jag förra helgens söndag. Vi bodde på hotell och spenderade eftermiddagen på Kew Gardens, ett fantastiskt ställe. Även om vi kanske inte är världens mest intresserade personer när det gäller blommor och grönt så var det så vackert att man inte visste vart man skulle ta vägen. Naturen är något vi måste ta hand om för sådan skönhet som finns i naturen går inte att hitta någon annanstans.

Eftersom vi besökte trädgården i mars var det inte mycket grönt på träden och de flesta blommorna hade inte börjat komma fram än. Till sommaren kommer dock det här stället vara helt magiskt! Vi fick se en liten del av den här magin i ett stort växthus, en väldigt allé och framförallt magnoliaträden.

Foto: Lisa

Växthuset var inte bara högt i tak och brett utan även fullt med träd från alla världsdelar och av alla sorter. Bananträd och palmer för att nämna några. Om jag fick beskriva växthuset med två ord hade det blivit: underbart och vackert. Man andades mycket djupare tack vare syrenivån och luften kändes renare även om den var ganska tung pga värmen. Det var härligt att se så mycket grönt när man fått leva med kala träd i några månader!

Magnoliaträdet som slog oss med häpnad...
Blommorna var rätt rejäla...
Foto: Lisa
Man är aldrig för gammal för att klättra i träd!

Vi avslutade vårt äventyr med att vila i gräset vid vattnet med en sol som visade sitt ansikte emellanåt, när den inte täcktes över av moln. När det blev för kallt bestämde vi oss för att lämna Kew Gardens för den här gången men innan den här resan som au pair är över hoppas jag på ännu ett besök - i en fullt blommande trädgård!

Vi checkar in!

Mina värdföräldrar vann runt juletider förra året en övernattning på Kew Hotel i London, inklusive inträde på Kew Gardens inte långt därifrån. De bestämde sig dock för att ge mig hela konkarongen i julklapp (!!!) och jag blev helt yr av tacksamhet. Eftersom hela vinsten går ut den 1 april var det nu dags att använda den! I söndags drog jag därför med mig Lisa och vi tillbringade en natt på hotell - det var helt underbart! Att bara få vara utanför huset ett tag, inte behöva laga mat, inte behöva städa eller tänka på någonting. Inget ansvar, vi bara släppte allt ett tag.

Det här kan ha varit (läs: ÄR) den godaste lunchen vi ätit i London. Den var helt sagolikt!

Lunch var det första vi prickade av! Mat är livet, livet är mat. Vi beställde båda varsin söndagsstek (väldigt populärt här i England) och vi pratade knappt under måltiden förutom när vi utbrast: "Vad gott det här är!!". Efter lunchen travade vi iväg till Kew Gardens (mer bilder från denna vackra trädgård kommer) och spenderade eftermiddagen där innan vi återvände till hotellet och slappade hela kvällen. Film, godis, chips och fluffiga kuddar som man helt försvann i. Hotell är härliga grejer.

Ett slott värdig en prinsessa

För knappt en vecka sedan (oj, vad lång tid det tar för mig att blogga, haha) hoppade Lisa och jag på ett tåg från Clapham Junction till Windsor Eaton & Riverside. Där mötte vi upp en munter Maria och tillsammans gav vi oss av, med den strida strömmen av människor, upp mot huvudattraktionen: Windsor Castle. Det är det äldsta bebodda slottet i hela Europa och används fortfarande av den engelska kungafamiljen. Det var helt otroligt att gå både ute på slottsområdet och innanför dess väggarna. När man väl gick in i slottet fick man dock inte ta kort (var är det för regler ni har på era turistställen, England?!), därför får du nöja dig med att se slottet från utsidan. Men det är inte en dålig syn det heller!

Direkt när vi kliver ut på perrongen ser vi redan en skymt av Windsor Castle över tågtaket.

När vi väl betalat inträde (£20) vandrade vi runt på slottsområdet, handlade inne i souvenirbutikerna, åt vår medtagna lunch på en bänk på ett slott (snacka om en picknick att minnas), skrattade, gick innanför portarna och tappade hakan åt alla vackra rum som vi gick igenom och som var helt otroligt dekorerade, provade hattar, gick in i slottets kapell där vi fick lyssna på en kör som hade soundcheck inför en kommande konsert, kollade på kanoner och gladdes åt att vi befann oss utanför London på äventyr. Det är alltid fantastiskt att få se mer av England.

Foto: Lisa

När vi befunnit oss på Windsor Castle i närapå tre timmar gick vi ut och rätt över gatan hittade vi den här guldklimpen. The Drury House, som visade sig ha mycket fika för lite pengar. Det gillar vi! Tjejerna tog kaffe medan jag tog te, Maria och jag tog muffins med glass och Lisa tog en äpplekaka. Det mysiga fiket/resturangen var så härligt engelskt att vi satt där långt efter att våra te/kaffekannor var slut. Det var ett skönt break från alla Costa's som vi hänger på i vanliga fall, haha. Det är sådana här ställen man kommer minnas, de som fångar ens blick och sedan visar sig vara så mycket bättre än vad man först trodde.

Efter att vi ätit oss mätta och suttit och pratat i någon timma gick vi tillbaka till tågstationen där vi alla tre tog samma tåg tills Maria bytte tåg för att ta sig hemåt. Lisa och jag satt kvar på tåget i några minuter till innan även vi befann oss på hemmaplan, mycket nöjda med dagen!