Intervjun med STS

 
Hur gick intervjun med STS till?

När man söker som au pair via STS får man först skicka in en ansökan via nätet. När du väl betalat in ansökningsavgiften kommer du tillsammans med STS bestämma ett datum/en tid för en intervju. Jag kommer inte ihåg exakt hur länge intervjun höll på men ungefär en halvtimma. Vi pratade först på svenska där min intervjuare (så härlig människa!) berättade lite om hur intervjun kommer se ut. Hon skulle ställa ett antal frågor (har för mig att det var runt tio-tretton stycken?) som jag skulle svara på, på engelska. När intervjun väl började var den väldigt avslappnad och jag kände ingen press som helst över att låta "engelsk" eller prata så bra engelska som möjligt. Allt bara flöt på och om jag missade ett ord här och där eller fick hjärnsläpp för en sekund blev svaret "det är ingen fara, ta din tid". 
 
Frågor jag fick svara på var bland annat: 
  • Varför vill du bli au pair?
  • Hur kom du på idéen att åka till England (i mitt fall)?
  • Har du jobbat med barn innan? Hur länge? Vad gjorde ni tillsammans?
  • Om ett problem uppstår med din värdfamilj, hur löser du det?
Jag kommer tyvärr inte ihåg alla frågor men de var i den här stilen. Varför du vill bli au pair, hur mycket erfarenhet av barnvakning du har, hur du ser på att leva med en värdfamilj, hur du tror att livet som au pair kommer vara osv. Det gäller bara att visa vem du är. Var dig själv och fortsätt vara dig själv genom hela ansökningsprocessen - det är bästa sättet att hitta den familj som kommer bli din värdfamilj! 
 
Lycka till alla blivande au pairer där ute!
1 Anonym:

skriven

TAck för hjälpen!

Kommentera här: