Sol, marknad, South Bank, parlamentshus

 
Innan Linnéa tog sina väskor och hoppade på planet till Sverige hann vi med ett mitt-i-veckan-äventyr. På en tisdag möttes Jossan, Linnéa och jag uppe vid Borough Market, där jag köpte mig en wrap till lunch (matfantaster - gå till Borough Market: så god mat!!). Vi vandrade sedan ner till South Bank (bästa stället i London) och gick längs med Themsen från London Bridge till Big Ben. Fantastiskt väder fick vi och förutom en incident med avbrutna skosnören (haha) hade vi en härlig promenad. 
 
 
Det här var dock målet för dagen: House of Parliment (eller byggnaden bredvid Big Ben) där England's politiker sitter och tar beslut. Jag hade bara en ytlig uppfattning om hur England's politiksystem såg ut så det var riktigt intressant att få gå en rundtur med våra audioguider genom rummen där House of Lords och House of Commons sitter. 
 
Innan rundturen började tog vi en glass med utsikt som hette duga. 
 
När vi gick igenom dörrarna till House of Parliment tappade jag hakan och hjärtat hoppade upp i halsgropen. Jag tror till och med jag slutade andas i en sekund. DET SÅG UT PRECIS SOM THE GREAT HALL I HOGWARTS. Tänk att politikerna jobbar här...
 
Vi hämtade ut våra audioguides och började sedan vandra runt i byggnaden. Vi skyndade oss så gott det gick eftersom Jossan skulle hem och jobba så vi hoppade över det mesta som handlade om arkitekturen. Historia och fakta om hur politiken fungerar - det gillar vi! Man fick faktiskt fotografera en liten del av rundturen, bland annat här i The Great Hall (den kommer för alltid heta det i mitt huvud nu, även om den egentligen heter Westminster Hall, haha...) och i St Stephens Hall.
 
St. Stephen's Hall.
 
Vi fortsatte sedan att gå igenom alla korridorer och rum som man fick se under den knappt två timmar långa turen. Jossan skyndade iväg till jobbet medan Linnéa och jag lyssnade klart på den sista lilla biten av audioguiden. Vi tog sedan en solig promenad till Waterloo där vi skiljdes åt. En helt vanlig tisdag som inte var helt vanlig alls.

Kommentera här: