Fördelar VS nackdelar

En fråga trillade in om fördelar och nackdelar med att vara au pair, fördelar och nackdelar som man inte tänkt på innan man åkte. Frågan var så bra att jag satt länge och tänkte efter. Varför har man aldrig tänkt på det här innan? Hur tänkte man att det skulle bli innan man åkte? Blev det som man trodde
 
Fördelar med att vara au pair:
 
• Barnen. Jag har kommit barnen mycket närmre än vad jag trodde. Både för att jag var väldigt nära med de barn jag passade i Sverige men också för att jag inte visste hur barnen och jag skulle komma överrens. Nu är G och M dock något av det bästa med mitt au pair-äventyr, även om de ibland är som barn är: trotsiga, gnälliga och dåliga på att lyssna. 
 
• Du får vänner för livet. Oj, vad dessa människor gör livet lättare. Jag trodde aldrig att man skulle få träffa vänner för livet "på riktigt". Vänner som endast de förstår hur det var i England. Ingen annan kan förstå det här äventyret på samma sätt, ingen annan kan sitta ner och säga "kommer du ihåg det här!?" Självklart har man hört innan att "som au pair träffar man vänner för livet". Det var dock inte något jag fullkomligt förstod förrän man själv var i samma sits. 
 
• Du får vara med om ett äventyr som heter duga. Se till att upptäck olika delar av landet du bor i, inte bara platser i närheten. Åk iväg, se nya platser, åk fel, gå vilse, hitta guldkorn och du kommer få minnen du sent kommer att glömma. 
 
• Du får äta god mat. Jag kan inte säga något om de andra au pair-länderna men är du i England - GÅ TILL NANDOS. 
 
Nackdelar med att vara au pair:
 
• Pengar går som på rinnande vatten. Se till att ha sparpengar att använda innan resan, det är ett bra tips. Jag har lyckats att inte använda alltför mycket av sparpengarna men det är nära på omöjligt att inte göra det över huvud taget. 
 
• Man bor där man jobbar. På den senaste tiden har jag verkligen förstått hur knepigt det är att bo där man jobbar. Även om familjen är hur underbar som helst och jag skulle aldrig vilja byta ut dem för allt i världen så känns det lite konstigt när man slutat för dagen, går upp på sitt rum och även om man bara vill ha en kopp te när man går ner till köket så stöter man på familjen. Egentid sker utanför huset. 
 
• Nattbussarna i London är svindåliga. (När man måste skriva en sådan här oviktig sak i nackdelslistan så vet man att idéerna börjar sina). 
 
Som du kan se så finns det så många fler fördelar än nackdelar. Nackdelarna är dock ganska "stora" och kan ta upp mycket av din tid (tja, inte nattbussarna då kanske...) men det gäller att vara positiv. Påskveckan hemma i Sverige gav mig ett helt nytt perspektiv. Det är så lätt att snurra in sig i vardagen och glömma vilken fantastisk sak det är man gör. Bor i London, hos en underbar familj som har tagit emot mig med öppna armar och som jag mer kallar för "vänner" än "chefer", har godingar till vänner som gör upptäcktsfärder så mycket roligare och får vara med i en ny kultur. 
 
Om livet som au pair blev som jag förväntade mig? Nej, inte riktigt. Det blev BÄTTRE!!!
1 Anonym:

skriven

Tack så jättemycket för svar, kul att du tog dig tid att svara :)

Svar: Absolut! Förlåt för att det tog så lång men bättre sent än aldrig :D hoppas det hjälpte dig!
nurseinthemaking.blogg.se

Kommentera här: