Malasyan Food Market

 
Välkommen tisdag! Med en långhelg i bagaget är det inte lika svårt att kliva upp kl 6.30 inför en arbetsvecka på bara fyra dagar. Igår var det Bank Holiday här i England (som röda dagar i Sverige) och jag brukar vanligtvis jobba då. Min värdmamma sa dock att jag kunde ta ledigt den här måndagen så det blev en tre dagars lång helg!
 
På lördagen jobbade jag 7-10 vilket inte var direkt jobbigt. Eftersom det är helg får barnen kolla på tv mer än vanligt så vi spenderade först morgonen i köket med en frukost och sedan blev det barnprogram i någon timme. Efter arbetspasset hoppade jag på tåget in till Waterloo och ställde mig på tågstationen, väntandes på dagens sällskap för att gå på matmarknad. Då ser jag helt plötsligt Maria gå förbi i folkmassan (hon var inte med i matmarknadsgruppen från början) och jag attackerar henne med en dunderkram, haha. Vad är chansen att vi befinner oss på samma plats på samma tidpunkt?! Maria, hennes spanska och kroatiska vän hängde sedan på vår marknadsgrupp: totalt blev vi elva personer. 
 
 
Vi gick neråt mot South Bank för att leta upp en marknad med mat från Malasya. Innan dess svängde vi in på South Bank Market och tittade runt på allt de hade att bjuda på.
 
Foto: Johanna
 
Till slut hittade vi fram! Marknaden var ganska liten men de hade ändå rätt mycket mat att välja emellan. Det blev en vårrulle och en kycklinggryta med grönsaker/sweet chilli för min del men de flesta av oss köpte olika saker. Otroligt god mat var det i alla fall! 
 
 Malasysiska snacks som man får prova på? Ja, tack!
Foto: Sara
Foto: Lisa
Foto: Lisa
Foto: Sara
Foto: Sara
 
När vi ätt oss mätta gick vi till en underbart fin park strax innanför Embankment. Vi köpte med oss dryck från Pret + Starbucks och satte oss i gräset. Solen nådde inte riktigt igenom molnen men det var ändå skönt att sitta där, prata om allt möjligt och titta sig omkring på alla vackra blommor. 
 
Eftersom engelsmännen inte förstår "Malin" har jag fått byta namn på Starbucks till "Molly", haha. 
 
Sara, Alva, Lauren (från Kanada!) och jag åkte efter några timmar upp till Oxford Street där jag skulle leta efter skor (hittade dem, men de passade inte...). Vi gick sedan till Vapiano, nytt matställe! Italiensk pasta, oj, vad gott det var. 
 
Sara åkte hemåt efter middagen och vi andra tre gick till Leicester Square där vi såg A Little Chaos med Kate Winslet och Alan Rickman. Ingen höjdare till film tyckte någon av oss, men helt ok. Kate Winslet är helt fantastisk dock men det hände inte mycket i handlingen. Jag var fullkomligt dödstrött efter att ha varit barnvakt kvällen innan och bara sovit fyra timmar tack vare två barn som vaknade i omgångar - så trött att jag nickade till under filmen... Det har aldrig hänt förut... 
 
 
Kvällen avslutades på den kanadensiska puben vid Covent Garden (till Lauren's stora glädje!) där vi satt och kollade på hockey-vm (Norge VS USA), drack kanadensisk öl och svensk cider. Internationellt ska det vara!

Kommentera här: