Olivier Awards

 
I söndags tog jag en välbehövlig paus från flyttkaoset och tog mina första lediga timmar sedan ledigheten i Sverige. Tuben tog mig in till Trafalgar Square där jag mötte upp Johanna och Matilda. Vi gick med snabba steg mot Covent Garden Plazza och något jag var väldigt spänd över att se: Olivier Awards.
 
Olivier Awards är en gala för West End här i London. Tänk dig en sorts Oscarsgala för London's alla teatrar, musikaler och skådespel. Själva galan visades på skärmar vid scenen där vi stod men det vi väntade på var showen som hölls innan galan började. Då skulle det bli liveframträdanden av flera stora musikaler från West End, bland andra Wicked, Billy Elliot och Mathilda. De var så bra att man fick gåshud över hela kroppen.
 
Foto: Matilda
Först ut var en gospelkör som sjöng ett medley med ett antal låtar. 
Tolken var dock den riktiga underhållaren. En sådan underbar person, han hade mer inlevelse än alla på scen sammanlagt, haha. 
Kvällens presentatörer, Michael Xaiver (en gammal West End-artist) och Alison Hammond. Den här duon fick oss att skratta med sina sketcher och roliga kommentarer. De lyfte hela showen. 
 En Bollywood-show som snart kommer upp i West End stod också på schemat för kvällen. 
Brodie Donougher som Billy från Billy Elliot.VILKET UNDERBARN. Elva år, sjunger som en gud och dansar balett som om han aldrig gjort annat. Han fick en av de längsta applåderna för kvällen, vilket han verkligen förtjänade. 
Emma Hatton från från Wicked. Makalöst. Vill se WIcked. NU.
Michael Xavier blev efter ett tag övertalad att sjunga sitt "paradnummer" från My Fair Lady, vilket han gjorde med bravur.
Avslutade gjorde alla fyra tjejerna som spelar Mathilda i musikalen med samma namn. Vilka små sötnosar. Jag förundras jämt och ständigt över hur talangfulla alla är på teaterscener men när det är barn det handlar om så blir jag ännu mer imponerad, just för att de är så unga. De här tjejerna bjöd på ett nummer från Mathilda som fick oss alla att dra på smilbanden. 
 
Efter Mathilda började själva galan visas på skärmarna men då vek vi av från Covent Garden Plazza, mötte upp Jossan och Linnéa och tog oss till GBK för mat. Mumma vad gott det är!

Kommentera här: